אינטלי טיימס

לוח טיסות האמל"ח של משמרות המהפכה לדמשק וביירות נחשף

857

באפריל 2017 חשף הבלוג "אינטלי טיימס" לראשונה כי איראן מפעילה רכבת אווירית שכוללת שימוש בשני מטוסי 747, כשאחד מהם הוא מדגם בואינג 747-200 של חברת תעופה בשם "קשם פארס אייר", שנקנה ונרשם לראשונה באותו חודש.

חברת "קאסם אייר" הופעלה מחדש בשנת 2015 ע"י משמרות המהפכה ובמסגרת זו רכשה מאפגניסטאן, דרך חברת " סאות' איירליינס" הארמנית, גם שני מטוסי מטען גדולים (EP-FAA / EP-FAB)  מדגם בואינג 747 בכדי שישמשו החל ממרץ 2017 להעברת מטענים הנחשדים כמשלוחי נשק על הקו שבין שדה התעופה מהרעבד שבטהראן בו נמצאות טייסות "כוח קודס" לש.ת. הבינלאומי של דמשק.

השבוע, אף עלה בבלוג תיעוד מטריד של רצף טיסות מטען שבוצעו ע"י מטוס 747 של חברת "קשם פארס אייר" שעליה הצבענו בעבר. טיסות אלו בוצעו במקביל לביקורי שרי ההגנה והחוץ האיראניים בדמשק.

הלילה דווח כי גורמי מודיעין מערביים אמרו לרשת "פוקס ניוז" כי החשד הוא שאותו מטוס (EP-FAB) ניצל את הטיסות הלא שגרתיות כדי לנחות בביירות במטרה להעביר אמצעי לחימה לחיזבאללה בלבנון.

הטיסה הראשונה, המריאה ב-9 ביולי מבסיס מהרעבד בטהרן, ביצעה עצירת ביניים קצרה בנמל התעופה הבינלאומי בדמשק, ומשם המשיכה לשדה התעופה בביירות שבו נחתה סופית. הנתיב בין טהראן לביירות עם עצירת ביניים בדמשק זכה למספר טיסה QFZ9961.

הטיסה השנייה המריאה ב-2 באוגוסט מטהרן ונחתה בביירות במה שנראה כמסלול לא רגיל שעוקף את לבנון דרך צפון סוריה ומשם חולף דרך טורקיה וממנה לנחיתה בביירות שבלבנון. הנתיב הישיר בין טהראן לביירות זכה למספר טיסה QFZ9960 .

צריך לציין כי בין טהראן לביירות פועל כבר קו נוסעים קבוע של חברות התעופה האיראניות "מהאן אייר"( W51152) ו"איראן אייר"( IR661) המפעילות מדי כמה ימים טיסות נוסעים במטוסי אירבוס. שתי החברות זוהו אף הן בעבר כחלק ממערך הברחות האמל"ח של "כוח קודס".

אז מה השתנה? ולמה כעת? אולי תוצאות הבחירות בלבנון מאפשרים כיום לארגון החיזבאללה לחמוק מפיקוח גורמי הביטחון המקומיים והבינלאומיים שעלו עד כה. מה שברור הוא שכל הטיסות שיוצאות מאיראן מנוטרות כיום, באמצעים שונים, על ידי ארה"ב וישראל, כפי שרשת "פוקס" מציינת בכתבתה.

מה שתחקיר "פוקס" לא מציין היא הערכה של הבלוג כי שני הניסיונות המוצלחים של מטוסי המטען האיראניים לנחות בביירות היו חלק משני ניסיונות נוספים במהלך החודש שעבר.

ניסיון שלישי אירע בתאריך ה-5 לאוגוסט כשטיסה מספר QFZ9963 סיימה את הטיסה בשדה התעופה של עיר הבירה של ארמניה. כך היה גם ב-19 באוגוסט כשטיסה מספר QFZ9967 נחתה שוב בארמניה במקום להמשיך את הנתיב באותו האופן שהוא בוצע בהצלחה בטיסה הישירה ב-2 באוגוסט.

בכל ארבעת המקרים המריא מטוס המטען חזרה אל ש.ת. של דוחא בקטאר ולא חזר כמצופה לש.ת. הבינלאומי בטהראן. יתכן והמטרה היתה להקנות לטיסה אופי משימתי שקשור להעמסת מטען ולא לפריקת מטען.

Comments are closed.

Translate »